Azerbaycan Şehit Aileleri ve Gazi Dernekleri ile Aydınlar Ocağı’nın daveti üzerine Kıbrıs Gazileri ve Anadolu Aydınlar Ocağı mensuplarından oluşan bir heyetle 28 Mayıs – 1 Haziran günleri Azerbaycan’ı ziyaret ettik. 28 Mayıs; Azerbaycan Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 98 nci yıldönümü idi. Bilindiği üzere Birinci Cihan Savaşı’nın sonlarına doğru, Nuri Paşa komutasındaki Kafkas İslam Ordusu’nun Gence’ye ulaşması ile Azerbaycan Cumhuriyeti 28 Mayıs 1918’de kurulmuş, daha sonra 1920 Nisan’ında Azerbaycan, Kızıl Ordu tarafından işgal edilmiş ve Sovyet Yönetimi’nin hakim olduğu Azerbaycan, SSCB’nin bir cumhuriyeti haline gelmiş. 1991’de Sovyetler Birliği’nin dağılması ile 30 Ağustos 1991’de yeniden bağımsızlığına kavuşan Azerbaycan, çok geçmeden 1992 yılı başında Ermenilerin taarruzuna uğradı. Rus ordu birliklerinin görev aldığı bu taarruzda Dağlık Karabağ’ı işgale muvaffak olan Ermeniler, Hocalı’da eşi görülmemiş bir soykırım uyguladılar. Bu vahşette 613 Azeri soydaşımız hunharca katledildi; binlerce yaralı ve bir milyondan fazla göçmen evinden, yerinden, yurdundan oldu. Halen Azerbaycan Cumhuriyeti Rusya’nın lideri olduğu Bağımsız Devletler Topluluğu’nun bir üyesidir. Ve Azerbaycan çeyrek asırdır Ermeni işgali altındaki topraklarını kurtarma çabası içindedir. Bakü Havalimanına ulaştığımız 28 Mayıs Cumartesi günü öğleden sonra Milli Park’ta Cumhuriyetin 98nci yılı nedeni ile yapılan bir törene katıldık. Törenden sonra TSK Ataşesi Tuğg. İhsan Başbozkurt’u ziyaret ettik. Heyetimize büyük ilgi gösteren İhsan Paşa, yeni tesis ettikleri Nuri Paşa Müzesi’ni gezdirdi ve akşam da yemeğe alıkoydu. İlgi ve nezaketi için şahsım ve heyetimiz adına en içten teşekkürlerimizi sunuyorum. 29 Mayıs öğleden önce Azerbaycan’ın Umum Milli Lideri Haydar Aliyev’in mütevazi mezarını, ardından Şehitler Hiyabanı’nda, şehit Azeri kardeşlerimizle bizim şehitlerimizin de bulunduğu şehitlikleri ziyaret ettik. Sanatçılar, yazarlar ve iz bırakan Azeri büyükleri arasındaki ebedi istirahatgahında Umum Milli Lider Haydar Aliyev ile bütün şehitlerimizin mekanları cennet, ruhları şad olsun. 30 Mayıs’ta Bayrak Meydanı ile Haydar Aliyev Kültür Merkezi’ni gezdik. Gerek Bayrak Meydanı gerekse Kültür Merkezi Bakü’de Azeri kardeşlerimizin gururla gezdirdikleri alanlar. Kültür Merkezi ise çağdaş çizgileri ile gerçekten ilginç bir eser. 31 Mayıs günü beş saat süren bir yolculuktan sonra Gence’ye vardık. Gence Azerbaycan’ın; ikinci büyük, çok eski tarihi ve cumhuriyetin ilk başkenti olan önemli bir şehri. Gence Üniversitesi’nde Vali Yardımcısı heyetimizi kabul etti, bilahare şehit aileleri ve gazilerle bir araya geldik. Gezi süresince Bakü’de de her gün muhtelif şehit aileleri ve gazi derneklerini ziyaret etmiştik. Bu ziyaretlerde çok içten ve samimi görüşmeler yapıldı. Gence’de şehit çocuklarının gösterileri hepimizi duygulandırmıştı. Bu ziyaretlerde Anadolu Aydınlar Ocağı Genel Başkanı Prof.Dr. İbrahim Öztek, Muharip Gaziler Derneği İstanbul Şube Başkanı Kıbrıs Gazisi E. Alb. Ahmet Kendigel ve ben; Ermeni soykırımı, Kıbrıs ve Karabağ meseli ve Türkiye-Azerbaycan kardeşliği hakkında konuşmalar da yaptık. 1 Haziran günü öğleden önce Gence’de Azerbaycan Silahlı Kuvvetleri’nin bir eğitim merkezini ziyaret ettik. Kışla Komutanı Alb. Ramazanat ve komutanlarla sohbeti müteakip kışlayı gezdik. Bir dershanede eğitim gören askerlerle görüştük. Fevkalade tertipli ve düzenli kışlada görüştüğümüz bu genç askerler; çakmak çakmak gözleri, ateş gibi canlı ve arzulu hareketleri, kılık kıyafetleri ve davranışları ile her türlü takdire layıktılar. Alacakları her görevi başaracaklarına kanaat getirmenin mutluluğu içinde kışladan ayrıldık. Öğleden sonra kara yolu ile tekrar Bakü’ye akşam da Türkiye’ye döndük. Beş gün kardeş Azerbaycan’ı gururla ve iftihar ederek gezdik. Gelecek hafta tekrar gezimize değinecek izlenimlerimi anlatacağım.