İlk önce kuranda insan hakkındaki ayetler ile başlayalım sonra din alimlerinin insan hakkındaki düşüncelerini okuyalım
O, sizi tek bir nefisten (Âdem’den) yaratan ve sükûnete kavuşsun diye ondan eşini yaratandır. Eşini örtüp bürüyerek (onunla beraber olunca), hafif bir yük yüklendi ve (bir müddet) onunla dolaştı. Yükü ağırlaşınca ikisi beraber Rableri olan Allah’a şöyle dua ettiler: “Şayet bize salih (bir evlat) verirsen andolsun ki şükredenlerden olacağız.” (7/A'râf 189)
Andolsun ki insanı, kokuşmuş bir balçığın kuruyan çamurundan yarattık. (15/Hicr 26)
İnsanı bir nutfeden/meniden yarattı. (Bir de ne göresin!) O (insan, yaratıcısına karşı) apaçık bir düşman kesilivermiş. (16/Nahl 4)
Allah sizin için kendi nefislerinizden eşler yarattı. Eşlerinizden de sizin için çocuklar ve torunlar yarattı. Sizi temiz şeylerle rızıklandırdı. (Hâl böyleyken) batıla inanıp Allah’ın nimetini inkâr mı ediyorlar? (16/Nahl 72)
Hz Mevlana’ya göre insan
İnsan ölüm ile ölümsüzü iyi ile kötüyü ilahi ile beşeri benliğinde toplayan bir birleştiricidir. İnsan ölümsüzlüğün ölümü beden içinde tekâmül seyrini yaşatmak için bu âlemde görünümüdür. İnsan varlık ağacın meyvesidir. Hz. Mevlana bir rubaisinde şöyle seslenir suret suretsizlikten meydana geldi varlık peteğini ören arıdır arıyı vücuda getiren mum ve petek değildir arı biziz şekil çokluk sadece imal ettiğimiz mumdur yaratıcı kudretle insan özünü birleştirmiştir
Hz Yunus Emre’ye göre insan
İnsan akıl fikir sahibi konuşarak anlaşan beşer yaratıktır. Yeryüzün gerçeği olduğunu yaratıcıyı kendi içinde taşıdığı kavramından başlayarak manevi yaşantının kalıplaşmış dine üstün olduğu içinde iki varlık taşıdığını bunlar iyi ile kötü olduğunu söz etmektedir.
İslam’da insan ifadesini kısaca anlatırsak İnsan en güzel şekilde yaratılmış kedini sorumlu kılmaya yetecek düzeyde bir özgürlükle donatılmış Allah’ın ruhundan üflediği ve tüm yaratılmışlardan üstün kıldığı bir varlıktır.
Hadislerde insan insan yaratıldığı andan itibaren Allah’a iman hususunda fıtratı gereği allah’a bağlıdır insan hurma ağacı gibidir sağa sola yalpalanır insanı sabitleyen duadır
Baktığımızda insanoğlunun önüne bir çok nimet sunulmuştur lakin insanoğlu nefsine düşkünlüğü yüzünden tek doldurduğu kap midesidir yaşatışına hırs ,kibir şehvet gibi sakıncalı durumları doldururken rabbi alemin tevbe ediniz bin misli sevap yazılır ama biz insanlar kendimizi kaybediyoruz başımız sıkışınca rabbi alemi düşünüyoruz sıkıntımız geçince tekrar bildiğimiz duruma dönüyoruz yaşantımıza baktığımızda hep bir yanlış içine kendimizi atıyoruz ve de karşımıza ders verirken kendimizi görmüyoruz insanlığın ahlaki kurallarını ve islam’ın kurallarını hayatımızdan çıkarıyoruz sonucu bizlere çok kötü olarak yansıyor tahammülsüzlük ile kıvranırken cinayet ile son bulunuyor saygıyı yitirirken karşımızdakine karşı sözlü düşünce ile taciz ile sonuçlanıyor yapmamız gereken insanı en güzel şekilde yaratıldı sözünü yaşantımıza katmalıyız hatalardan sıyrılmalıyız